Forældresamarbejde

For at skabe de bedste betingelser for jeres barn, er det vigtigt, at der er en god relation og dialog mellem jer forældre og os medarbejdere i Børnehuset 8TALLET.

Der findes ingen, som kender jeres barn bedre end jer - I er eksperterne på jeres eget barn. Til gengæld har vi en stor viden om børns udvikling, og når vi samarbejder har vi de allerbedste forudsætninger for at give jeres barn en hverdag, hvor det trives og udvikler sig. Derfor håber vi også, at I altid vil tage fat på os, hvis der er noget, som undrer eller bekymrer jer, så vi kan få snakket om det.

I dagligdagen foregår en stor del af dialogen i garderoben, når I afleverer og henter. Her er tid til at snakke om, hvordan jeres barn har sovet, eller hvordan morgenen har været - og til at vi kan fortælle lidt om, hvad jeres barn har lavet eller sagt i løbet af dagen.

Aula

Vi har et forældreintra, Aula, som vi bruger til at sende beskeder og informationer ud til jer forældre. Her sender vi også et nyhedsbrev hver uge, hvor vi fortæller stort og småt om, hvad der rører sig her i huset - det kan være info om alt fra nye medarbejdere til begivenheder eller temauger. Derfor er det vigtigt, at I holder jer orienterede i, hvad der sker på Aula.

På Aula lægger vi også billeder og fortællinger fra hverdagen på de forskellige stuer op, så I kan følge med i, hvad jeres barn laver, når det er i vuggestue eller børnehave.

Forældresamtaler og forældremøder

Den allerførste samtale har vi i forbindelse med, at jeres barn starter her i Børnehuset 8TALLET - det er opstartssamtalen. Herefter inviterer vi jer til endnu en samtale efter tre måneders tid, hvor vi kan vende, hvordan indkøringen er gået, og hvordan jeres barn trives i sin nye hverdag hos os.

Derudover holder vi samtaler i forbindelse med overgangen til både børnehave og skole, så vi kan fortælle mere om, hvordan overgangene foregår, og hvordan I som forældre bedst kan støtte op om det nye kapitel, jeres barn tager hul på.

Vi laver trivsels- og sprogvurderinger i løbet af børnenes vuggestue- og børnehavetid, og hvis det giver anledning til enten bekymringer eller noget, vi tænker, vi skal justere på, så inviterer vi jer også til en samtale. Og på samme måde må I meget gerne tage fat på os, hvis der er noget omkring jeres barns trivsel eller udvikling, som I har behov for, at vi mødes og taler om.

Hvert efterår holder vi forældremøde for hele huset, hvor der også er valg til forældrerådet og forældrebestyrelsen. Vi har også et årligt klyngeforældremøde, hvor der vil være oplæg og workshops.

Forældreråd

I forældrerådet er du med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for den pædagogik, der præger de konkrete aktiviteter, som børnene og de voksne er sammen om i Børnehuset 8TALLET. Du har derfor mulighed for at præge institutionen på mange niveauer. Du kommer tæt på dagligdagen i 8TALLET og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende.

Forældrerådet er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder, og valg til forældrerådet sker en gang årligt på et forældremøde for hele institutionen. Hvis du er interesseret i at deltage i forældrerådsarbejdet, kan du kontakte vores pædagogiske leder og høre mere.

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionen og hjemmet. Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle enheder i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen.

Forældrerepræsentanten bliver valgt blandt institutionens forældre og er altid automatisk en del af forældrerådet også. Forældrebestyrelsen holder møder fire gange om året.

Du kan læse mere om, hvordan du som forældre kan få indflydelse på dit barns hverdag her.